Čaro vidieka a skrytý slovenský potenciál III.

– Prečo to v iných krajinách funguje lepšie-

  1. Tradícia úcty k vidieku a lokálnosti

V krajinách ako Francúzsko, Taliansko či Anglicko je vidiek považovaný za srdce národa – miesto, kde vzniká kultúra, gastronómia aj identita krajiny. Ľudia sú na svoj pôvod hrdí a vedome podporujú domáce produkty.

Na Slovensku sa počas 20. storočia mnohé tradičné hodnoty oslabili. Kolektivizácia v období socializmu zničila drobné hospodárenie, remeslá aj prirodzené väzby medzi rodinami a pôdou. Po roku 1989 sa síce otvorili nové možnosti, no často chýbal systém podpory malých producentov a jasná vízia, ako rozvíjať vidiek moderným, ale udržateľným spôsobom.

Chýba aj dlhodobá regionálna hrdosť – vedomie, že to, čo je „naše“, má hodnotu a treba to pestovať.

 

  1. Spolupráca

Inde existujú silné regionálne združenia a družstvá, ktoré spájajú farmárov, remeselníkov aj obce. Spolupracujú na marketingu, certifikátoch kvality a spoločnej propagácii. U nás je spolupráca slabšia – často každý robí „na svojom piesku“ a tak mnohé dobré projekty zaniknú, lebo nemajú finančnú stabilitu, alebo podporu samospráv.

 

  1. Služby a infraštruktúra

Zahraničný vidiek ponúka vysokú úroveň služieb: upravené dediny, kvalitné ubytovanie, cyklotrasy, malé múzeá, farmy otvorené pre návštevníkov. Na Slovensku sa situácia síce zlepšuje, ale dosť pomaly. Problémom je slabá infraštruktúra – cesty, dopravné spojenia, ale aj nedostatok investícií do turizmu.

Aj tam, kde je potenciál, chýba často celková koncepcia rozvoja – ako prepojiť farmárov, ubytovateľov, remeselníkov a obce do jedného fungujúceho systému.

  1. Mentalita a vzdelávanie

Zahraničné krajiny dlhodobo investujú do vzdelávania v oblasti agroturizmu, marketingu a remesiel. Ľudia na vidieku vedia, že nestačí mať dobrý produkt. Treba ho vedieť predať, propagovať a spojiť s príbehom, ktorý rozpráva jeho značka.

Na Slovensku mnohí šikovní ľudia stále nevyužívajú svoj potenciál, pretože im chýba motivácia a podnikateľský duch, ktorý by prepojil tradíciu s moderným prístupom.

 

  1. Vnímanie vidieka v spoločnosti

Zatiaľ čo vo Francúzsku je život na vidieku „štýlový“ a atraktívny (ľudia z miest tam radi kupujú staré domy a zakladajú malé farmy), na Slovensku má vidiek ešte stále mierne negatívny obraz – ako miesto, kde „nič nie je“.

Tento pohľad sa však mení. Mladí ľudia sa začínajú vracať k pôde, zakladajú malé farmy, rodinné pekárne, pivovary, výrobne syrov, či levanduľové polia. Potrebujú však väčšiu podporu štátu, médií, svojho okolia ale aj nás. Všetkých Sloveniek a Slovákov.

Návrat hore